„Szef widział i nie reagował” – tragedia na budowie jako przestroga i impuls do działania dla właścicieli firm budowlanych
Wystarczył brak hełmu, niewyznaczona strefa zagrożenia i bierna reakcja przełożonego. Efekt? Poważny wypadek na budowie w czerwcu 2025 roku. Takie sytuacje zdarzają się naprawdę – a ich konsekwencje to nie tylko utrata zdrowia czy życia pracowników, ale także ogromne koszty i ryzyko dla firmy. Rozwiązanie? Konkurs ZUS na poprawę BHP, który pozwala uzyskać nawet do 300 000 zł dofinansowania na zakup szalunków, podestów, wygrodzeń czy środków ochrony indywidualnej. Zadbaj o bezpieczeństwo – zanim będzie za późno.
- Opis zdarzenia i lekcje z protokołu powypadkowego PIP
- Wymogi prawa – co każdy pracodawca powinien wiedzieć
- Co może zrobić firma budowlana – wsparcie z dotacji ZUS na zakup sprzętu poprawiającego warunki BHP na placu budowy
- Katalog działań inwestycyjnych przewiduje następujące działania
- Tabela możliwych działań i limitów w konkursie ZUS dla firmy z branży budowlanej
- Terminy konkursu ZUS na 2026 – co planować
Opis zdarzenia i lekcje z protokołu powypadkowego PIP
W jednym z ostatnich wypadków opisanych przez Państwową Inspekcję Pracy w czerwcu 2025 r. pracownik został ciężko ranny podczas zakładania betonowego kręgu w wykopie. Praca prosta, jakich codziennie wykonuje się tysiące w całym kraju. Operator koparko-ładowarki zerwał metalową linę, a beton uderzył pracownika w głowę – nie miał on na sobie hełmu ochronnego, a strefa niebezpieczna nie została wyznaczona. Co gorsza, pracodawca obserwował prace, ale nie zareagował, mimo rażącego naruszenia zasad BHP. Niestety, jego kłopoty dopiero się zaczęły i nikt chyba nie chciałby być na jego miejscu. Jeśli w Twojej firmie dojdzie do wypadku podobnego do tego opisanego przez PIP, musisz liczyć się nie tylko z dramatycznymi skutkami dla pracownika i jego rodziny, ale też z poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć wysokie kary za rażące naruszenia przepisów BHP, prokuratura wszczyna postępowania karne wobec osób odpowiedzialnych, a sąd może orzec nawet karę pozbawienia wolności dla pracodawcy lub kierownika budowy. Do tego dochodzą odszkodowania i renty dla poszkodowanych, które mogą obciążać firmę latami. W praktyce jeden wypadek może oznaczać nie tylko utratę reputacji i kontraktów, ale wręcz koniec działalności gospodarczej. Takim wypadkom można zapobiegać, podejmując odpowiednie działania prewencyjne. Jeżeli już jednak do nich dojdzie, to kluczowe pytanie dla Ciebie jako pracodawcy jest proste: czy wykonałeś wszystko, co należało do Ciebie jako szefa w zakresie BHP i masz na to odpowiednie kwity oraz pieczątki?
Oto, co wg artykułu źródłowego ustalił Inspektor na budowie:
- brak wygrodzeń strefy zagrożenia;
- użycie uszkodzonego zawiesia (szekla z widocznym uszkodzeniem gwintu);
- brak szkolenia wstępnego; brak hełmu ochronnego;
- operator pracował bez właściwego orzeczenia lekarskiego.
Taki stan faktyczny oznacza dla pracodawcy jedno: duże problemy. Dla pracownika, oprócz utraty zdrowia, oznacza to szansę na pozyskanie od pracodawcy gigantycznego odszkodowania, o co na pewno już zatroszczą się kancelarie odszkodowawcze.
Wymogi prawa – co każdy pracodawca powinien wiedzieć
Z punktu widzenia Kodeksu pracy i zasad BHP, uregulowanych w wielu aktach prawnych:
- strefy niebezpieczne muszą być wygrodzone i wyraźnie oznakowane;
- sprzęt używany do podnoszenia ciężkich elementów, jak zawiesia czy szekle, musi być sprawny technicznie i regularnie sprawdzany;
- pracownicy muszą mieć zapewnione indywidualne środki ochrony, w tym hełmy;
- pracownicy muszą przechodzić odpowiednie szkolenia wstępne i okresowe, a operatorzy – posiadać aktualne badania lekarskie zgodne ze stanowiskiem.
Brak tych podstawowych działań może skutkować tragicznymi konsekwencjami — wypadkami, także śmiertelnymi. To nie są żarty. Co roku na budowach ginie ponad 50 osób. Każda śmierć to tragedia dla rodziny zmarłego, której w wielu przypadkach można było zapobiec.
Co może zrobić firma budowlana – wsparcie z dotacji ZUS na zakup sprzętu poprawiającego warunki BHP na placu budowy
Wielu małych przedsiębiorców narzeka na brak funduszy na BHP w swojej firmie. I tu pojawia się realna pomoc – to jest program prewencji wypadkowej ZUS, w ramach którego co roku ZUS, we współpracy z CIOP (Centralny Instytut Ochrony Pracy), organizuje konkurs „Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy”. Jego celem jest poprawa warunków pracy także w firmach z branży budowlanej. Tak więc tłumaczenie, że brakuje wolnych środków, jest w tej sytuacji raczej wymówką dla lenistwa, olewania tematu BHP, niż realnym powodem. Trzeba oczywiście chcieć, poświęcić czas i zainwestować w przygotowanie porządnego wniosku, który wygra. Nie jest to łatwe, ale możliwe, jak się chce i działa z ekspertami z OpenZUS.pl.
- Posłuchaj jak działamy, dlaczego jesteśmy tak skuteczni i bierzemy odpowiedzialności za wynik!⬇️
Najważniejsze informacje o Konkursie:
- Dotacja wynosi 80 % wartości projektu brutto, maksymalnie 300 000 zł;
- Dodatkowo można otrzymać zwrot VAT (23 %) – przy dobrym rozłożeniu kosztów można skutecznie sfinansować niemal pełen projekt. Dla uproszczenia: ZUS pokryje kwotę netto, a skarbówka sfinansuje VAT.
Katalog działań inwestycyjnych przewiduje następujące działania:
Działanie nr 21 – środki na wygrodzenia stref niebezpiecznych: zakup i montaż zabezpieczeń, barierek etc. – ale z punktu branżowego – możliwy zakup elementów znacząco poprawiających bezpieczeństwo w miejscu pracy (np. ogrodzenia wykopów, stref prac koparek). Limit dotacji wynosi 25 000 zł.
Działanie nr 27 – zakup środków ochrony indywidualnej (ŚOI), w tym hełmów, urządzeń ewakuacyjnych, wyposażenia pracy na wysokości itp. – dotacja do 40 000 zł.
Dla przykładu:
-
właściwe wygrodzenie i oznaczenie strefy niebezpiecznej (działanie 21) – to realna ochrona życia;
-
zakup odpowiednich hełmów i ŚOI (działanie 27) – prosty, ale kluczowy element ochrony pracownika.
Oprócz wcześniej wspomnianych działań (21 – wygrodzenia stref niebezpiecznych, 27 – ŚOI), projekt dla swojej firmy możesz rozbudować o kolejne istotne pozycje:
Działanie 20 – Szalunki do wykopów ziemnych
Zakup środków technicznych zabezpieczających wykopy o głębokości do 3 m (np. szalunki typu „boks” z uchwytami rozporowymi lub punktowymi, szalunki typu słupowego).
Limit dotacji: do 60 000 zł
Działanie 18 – Urządzenia dla bezpieczeństwa prac na wysokości
Zakup i montaż siatek ochronnych, zabezpieczeń na krawędziach stropów, podestów stacjonarnych oraz rusztowań ruchomych przejezdnych.
Limit dotacji: do 50 000 zł
Działanie 19 – Ruchome podesty robocze
Zakup maszyn i urządzeń takich jak podesty wiszące, masztowe, stacjonarne czy przejezdne – poprawiających bezpieczeństwo pracy na wysokości.
Limit dotacji: do 50 000 zł
- Zobacz sprzęt dla branży budowlanej od naszych rekomendowanych dostawców⬇️
Tabela możliwych działań i limitów w konkursie ZUS dla firmy z branży budowlanej
Działanie | Przykładowe wyposażenie | Limit dotacji |
---|---|---|
20 | Szalunki do wykopów (boksowe, słupowe) | 60 000 zł |
18 | Siatki, zabezpieczenia krawędzi, rusztowania | 50 000 zł |
19 | Podesty ruchome (wiszące, masztowe, przejezdne) | 50 000 zł |
21 | Bariery, balustrady, ogrodzenia stref niebezpiecznych | 25 000 zł |
27 | Środki ochrony indywidualnej i sprzęt linowy | 40 000 zł |
Jak to wygląda w praktyce – limity i warunki
- Maksymalna dotacja: 300 000 zł brutto na jeden projekt;
- Liczba działań: można połączyć różne działania (np. 21 + 27), ale nie przekraczać 80 % brutto wartości projektu i limitu kwoty dotacji na cały projekt czyli 300 000 zł;
- Dla VAT-owców – możliwe nawet 98 % finansowania;
- Warunki formalne: brak zaległości w ZUS i podatkach, brak upadłości, przerwy między dotacjami (3 lata od wypłaty lub zwrotu).
Terminy konkursu ZUS na 2026 – co planować?
Zgodnie z harmonogramem plan działania na 2026 i 2027 rok wygląda następująco:
- I kwartał 2026 –ogłoszenie konkursu.
- I–III kwartał 2026 – opracowanie i złożenie wniosku.
- III–IX 2026 – ocena formalna i merytoryczna.
- IX 2026 – ogłoszenie wyników konkursu.
- X–XII 2026 – podpisanie umowy o dofinansowanie.
- 2027 – wypłata pierwszej transzy (60%), realizacja projektu, rozliczenia, odbiory, wypłata drugiej transzy (2027).
- Trwałość projektu – 3 lata od wypłaty ostatniej transzy.
Autor
Jakub Banaś
Prezes zarządu OpenZUS.pl, odpowiedzialny za rozwój biznesu, strategię sprzedaży oraz budowanie relacji z klientami w obszarze dofinansowań z ZUS. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami oraz optymalizacji procesów związanych z przygotowaniem i realizacją wniosków o dotacje, łącząc wiedzę prawniczą, menedżerską i inwestorską, aby skutecznie wspierać klientów na każdym etapie pozyskiwania i rozliczania środków.
Wypełnij formularz kontaktowy i krótką ankietę. Niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą!
Zadzwoń pod numer 607 628 048 lub napisz na e-mail biuro@openzus.pl