Skip to main content

„Szef widział i nie reagował” – tragedia na budowie jako przestroga i impuls do działania dla właścicieli firm budowlanych

Wystarczył brak hełmu, niewyznaczona strefa zagrożenia i bierna reakcja przełożonego. Efekt? Poważny wypadek na budowie w czerwcu 2025 roku. Takie sytuacje zdarzają się naprawdę – a ich konsekwencje to nie tylko utrata zdrowia czy życia pracowników, ale także ogromne koszty i ryzyko dla firmy. Rozwiązanie? Konkurs ZUS na poprawę BHP, który pozwala uzyskać nawet do 300 000 zł dofinansowania na zakup szalunków, podestów, wygrodzeń czy środków ochrony indywidualnej. Zadbaj o bezpieczeństwo – zanim będzie za późno.

Opis zdarzenia i lekcje z protokołu powypadkowego PIP

W jednym z ostatnich wypadków opisanych przez Państwową Inspekcję Pracy w czerwcu 2025 r. pracownik został ciężko ranny podczas zakładania betonowego kręgu w wykopie. Praca prosta, jakich codziennie wykonuje się tysiące w całym kraju. Operator koparko-ładowarki zerwał metalową linę, a beton uderzył pracownika w głowę – nie miał on na sobie hełmu ochronnego, a strefa niebezpieczna nie została wyznaczona. Co gorsza, pracodawca obserwował prace, ale nie zareagował, mimo rażącego naruszenia zasad BHP. Niestety, jego kłopoty dopiero się zaczęły i nikt chyba nie chciałby być na jego miejscu. Jeśli w Twojej firmie dojdzie do wypadku podobnego do tego opisanego przez PIP, musisz liczyć się nie tylko z dramatycznymi skutkami dla pracownika i jego rodziny, ale też z poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć wysokie kary za rażące naruszenia przepisów BHP, prokuratura wszczyna postępowania karne wobec osób odpowiedzialnych, a sąd może orzec nawet karę pozbawienia wolności dla pracodawcy lub kierownika budowy. Do tego dochodzą odszkodowania i renty dla poszkodowanych, które mogą obciążać firmę latami. W praktyce jeden wypadek może oznaczać nie tylko utratę reputacji i kontraktów, ale wręcz koniec działalności gospodarczej. Takim wypadkom można zapobiegać, podejmując odpowiednie działania prewencyjne. Jeżeli już jednak do nich dojdzie, to kluczowe pytanie dla Ciebie jako pracodawcy jest proste: czy wykonałeś wszystko, co należało do Ciebie jako szefa w zakresie BHP i masz na to odpowiednie kwity oraz pieczątki?

Oto, co wg artykułu źródłowego ustalił Inspektor na budowie:

  • brak wygrodzeń strefy zagrożenia;
  • użycie uszkodzonego zawiesia (szekla z widocznym uszkodzeniem gwintu);
  • brak szkolenia wstępnego; brak hełmu ochronnego;
  • operator pracował bez właściwego orzeczenia lekarskiego.

Taki stan faktyczny oznacza dla pracodawcy jedno: duże problemy. Dla pracownika, oprócz utraty zdrowia, oznacza to szansę na pozyskanie od pracodawcy gigantycznego odszkodowania, o co na pewno już zatroszczą się kancelarie odszkodowawcze.

Wymogi prawa – co każdy pracodawca powinien wiedzieć

Z punktu widzenia Kodeksu pracy i zasad BHP, uregulowanych w wielu aktach prawnych:

  • strefy niebezpieczne muszą być wygrodzone i wyraźnie oznakowane;
  • sprzęt używany do podnoszenia ciężkich elementów, jak zawiesia czy szekle, musi być sprawny technicznie i regularnie sprawdzany;
  • pracownicy muszą mieć zapewnione indywidualne środki ochrony, w tym hełmy;
  • pracownicy muszą przechodzić odpowiednie szkolenia wstępne i okresowe, a operatorzy – posiadać aktualne badania lekarskie zgodne ze stanowiskiem.

Brak tych podstawowych działań może skutkować tragicznymi konsekwencjami — wypadkami, także śmiertelnymi. To nie są żarty. Co roku na budowach ginie ponad 50 osób. Każda śmierć to tragedia dla rodziny zmarłego, której w wielu przypadkach można było zapobiec.

Co może zrobić firma budowlana – wsparcie z dotacji ZUS na zakup sprzętu poprawiającego warunki BHP na placu budowy

Wielu małych przedsiębiorców narzeka na brak funduszy na BHP w swojej firmie. I tu pojawia się realna pomoc – to jest program prewencji wypadkowej ZUS, w ramach którego co roku ZUS, we współpracy z CIOP (Centralny Instytut Ochrony Pracy), organizuje konkurs „Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy”. Jego celem jest poprawa warunków pracy także w firmach z branży budowlanej. Tak więc tłumaczenie, że brakuje wolnych środków, jest w tej sytuacji raczej wymówką dla lenistwa, olewania tematu BHP, niż realnym powodem. Trzeba oczywiście chcieć, poświęcić czas i zainwestować w przygotowanie porządnego wniosku, który wygra. Nie jest to łatwe, ale możliwe, jak się chce i działa z ekspertami z OpenZUS.pl.

  • Posłuchaj jak działamy, dlaczego jesteśmy tak skuteczni i bierzemy odpowiedzialności za wynik!⬇️

Najważniejsze informacje o Konkursie:

  • Dotacja wynosi  80 % wartości projektu brutto, maksymalnie 300 000 zł;
  • Dodatkowo można otrzymać zwrot VAT (23 %) – przy dobrym rozłożeniu kosztów można skutecznie sfinansować niemal pełen projekt. Dla uproszczenia: ZUS pokryje kwotę netto, a skarbówka sfinansuje VAT.

Katalog działań inwestycyjnych przewiduje następujące działania:

Działanie nr 21 – środki na wygrodzenia stref niebezpiecznych: zakup i montaż zabezpieczeń, barierek etc. – ale z punktu branżowego – możliwy zakup elementów znacząco poprawiających bezpieczeństwo w miejscu pracy (np. ogrodzenia wykopów, stref prac koparek). Limit dotacji wynosi 25 000 zł.

Działanie nr 27 – zakup środków ochrony indywidualnej (ŚOI), w tym hełmów, urządzeń ewakuacyjnych, wyposażenia pracy na wysokości itp. – dotacja do 40 000 zł.

Dla przykładu:

  • właściwe wygrodzenie i oznaczenie strefy niebezpiecznej (działanie 21) – to realna ochrona życia;

  • zakup odpowiednich hełmów i ŚOI (działanie 27) – prosty, ale kluczowy element ochrony pracownika.

Oprócz wcześniej wspomnianych działań (21 – wygrodzenia stref niebezpiecznych, 27 – ŚOI), projekt dla swojej firmy możesz rozbudować o kolejne istotne pozycje:

Działanie 20 – Szalunki do wykopów ziemnych
Zakup środków technicznych zabezpieczających wykopy o głębokości do 3 m (np. szalunki typu „boks” z uchwytami rozporowymi lub punktowymi, szalunki typu słupowego).
Limit dotacji: do 60 000 zł

Działanie 18 – Urządzenia dla bezpieczeństwa prac na wysokości
Zakup i montaż siatek ochronnych, zabezpieczeń na krawędziach stropów, podestów stacjonarnych oraz rusztowań ruchomych przejezdnych.
Limit dotacji: do 50 000 zł

Działanie 19 – Ruchome podesty robocze
Zakup maszyn i urządzeń takich jak podesty wiszące, masztowe, stacjonarne czy przejezdne – poprawiających bezpieczeństwo pracy na wysokości.
Limit dotacji: do 50 000 zł

  • Zobacz sprzęt dla branży budowlanej od naszych rekomendowanych dostawców⬇️

Tabela możliwych działań i limitów w konkursie ZUS dla firmy z branży budowlanej

Działanie Przykładowe wyposażenie Limit dotacji
20 Szalunki do wykopów (boksowe, słupowe) 60 000 zł
18 Siatki, zabezpieczenia krawędzi, rusztowania 50 000 zł
19 Podesty ruchome (wiszące, masztowe, przejezdne) 50 000 zł
21 Bariery, balustrady, ogrodzenia stref niebezpiecznych 25 000 zł
27 Środki ochrony indywidualnej i sprzęt linowy 40 000 zł

Jak to wygląda w praktyce – limity i warunki

  • Maksymalna dotacja: 300 000 zł brutto na jeden projekt;
  • Liczba działań: można połączyć różne działania (np. 21 + 27), ale nie przekraczać 80 % brutto wartości projektu i limitu kwoty dotacji na cały projekt czyli 300 000 zł;
  • Dla VAT-owców – możliwe nawet 98 % finansowania;
  • Warunki formalne: brak zaległości w ZUS i podatkach, brak upadłości, przerwy między dotacjami (3 lata od wypłaty lub zwrotu).

Znajdziesz tam porady, prezentacje sprzęty dostawców oraz reportaże z realizacji projektów.

Terminy konkursu ZUS na 2026 – co planować?

Zgodnie z harmonogramem plan działania na 2026 i 2027 rok wygląda następująco:

  1. I kwartał 2026 –ogłoszenie konkursu.
  2. I–III kwartał 2026 – opracowanie i złożenie wniosku.
  3. III–IX 2026 – ocena formalna i merytoryczna.
  4. IX 2026 – ogłoszenie wyników konkursu.
  5. X–XII 2026 – podpisanie umowy o dofinansowanie.
  6. 2027 – wypłata pierwszej transzy (60%), realizacja projektu, rozliczenia, odbiory, wypłata drugiej transzy (2027).
  7. Trwałość projektu – 3 lata od wypłaty ostatniej transzy.

Oferta specjalna dla firm z branży budowlanej w konkursie ZUS

Dowiedz się więcej!

Autor

Jakub Banaś

Prezes zarządu OpenZUS.pl, odpowiedzialny za rozwój biznesu, strategię sprzedaży oraz budowanie relacji z klientami w obszarze dofinansowań z ZUS. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami oraz optymalizacji procesów związanych z przygotowaniem i realizacją wniosków o dotacje, łącząc wiedzę prawniczą, menedżerską i inwestorską, aby skutecznie wspierać klientów na każdym etapie pozyskiwania i rozliczania środków.

Zadzwoń pod numer 607 628 048 lub napisz na e-mail biuro@openzus.pl

Formularz kontaktowy