fbpx Skip to main content

O co chodzi z dotacją z ZUS na BHP?

INFORMACJE
W PIGUŁCE

Jak preferujesz konsumować treści?

Oglądaj

Odsłuchaj

Czytaj

Oglądaj

Odsłuchaj

Obejrzałeś, odsłuchałeś, chcesz wiedzieć więcej?

Kup konsultacje

Jaki jest cel konkursu ogłaszanego przez ZUS?

Kto może wziąć udział w konkursie?

Jakie warunki formalne musi spełnić podmiot, startujący w konkursie?

Na jaki dzień weryfikowane jest niezaleganie wnioskodawcy w ZUS?

Kiedy prowadzony jest konkurs?

Czy wnioskodawca, którego wniosek nie został zakwalifikowany się do wypłaty dofinansowania w poprzedniej edycji konkursu, może ponownie złożyć wniosek?

Czy beneficjent poprzedniej edycji konkursu może złożyć kolejny wniosek?

Jakich stanowisk pracy/budynków/pomieszczeń nie można dofinansować w ramach tego konkursu?

Czy można ubiegać się o dofinansowanie stanowisk pracy, które dopiero będą utworzone i dla budynków, które są w budowie?

Czy można ubiegać się o dofinansowanie, jeśli budynki, w których prowadzona jest działalność, nie są własnością wnioskodawcy?

Czy każdy oddział firmy może ubiegać się o dofinansowanie?

Każdy oddział firmy, który jest wyodrębnioną jednostką (posiada odrębny NIP) i za swoich pracowników sam odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, może złożyć odrębny wniosek o dofinansowanie na maksymalną kwotę 300 000 zł.

Czy podmioty, posiadające tego samego udziałowca/właściciela, mogą złożyć do ZUS odrębne wnioski o dofinansowanie, każdy na kwotę 300 000 zł?

Tak. Każdy podmiot posiadający odrębny numer NIP może ubiegać się odrębnie o dotację w wysokości do 300 000 zł.

Czy dotacja wypłacana przez ZUS stanowi pomoc de minimis?

Nie. Dotacja pochodzi z funduszu wypadkowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i jest udzielana na zasadzie dofinansowania, które nie stanowi pomocy publicznej, w tym pomocy de minimis.

Czy podmiot realizujący projekt dofinansowany przez inną instytucję, może wnioskować o dotację z ZUS?

Uczestnictwo wnioskodawcy w innych projektach czy programach, nie stanowi przeszkody do wzięcia udziału w konkursie ZUS pod warunkiem, że dofinansowanie z różnych źródeł nie będzie dotyczyło zakupu tego samego przedmiotu lub urządzenia (zasada unikania podwójnego finansowania).

Czy można starać się o dofinansowanie z ZUS na modernizację instalacji lub urządzeń, które zostały zakupione z pomocą innej dotacji?

Nie ma przeszkód, aby przy pomocy  środków z ZUS zmodernizować instalację, dofinansowaną uprzednio innymi środkami publicznymi.

Co to jest okres trwałości projektu i ile trwa?

Okres trwałości to okres, w którym Wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymania rezultatów projektu liczony od dnia zatwierdzenia przez przedstawiciela ZUS odbioru projektu. Zgodnie z zawieraną z ZUS umową okres trwałości projektu trwa 3 lata.

W okresie trwałości projektu wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymania:

  • statusu płatnika składek i niezalegania z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne;
  • wartości czynników charakteryzujących warunki pracy objętych realizowanym projektem na co najmniej takim samym poziomie, jak w dniu odbioru projektu;
  • stanowisk pracy objętych projektem, w tym liczbę osób zatrudnionych na tych stanowiskach na poziomie podobnym do stanu na dzień odbioru projektu oraz posiadania przez nie odpowiednich kwalifikacji wymaganych przepisami prawa do użytkowania środków trwałych i innych elementów infrastruktury zakupionych w ramach projektu – o ile takie kwalifikacje są wymagane;
  • własności środków trwałych i innych elementów infrastruktury, zakupionych w ramach projektu;
  • środków trwałych i innych elementów infrastruktury zakupionych w ramach projektu w stanie zapewniającym wykorzystanie ich w celu, w jakim zostały zakupione oraz ich użytkowania;
  • działań informacyjnych, określonych w umowie z ZUS.

W jaki sposób należy podpisać i złożyć wniosek?

Wniosek wraz z załącznikami jest składany wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem serwisu prewencja.zus.pl.

Wniosek podpisuje osoba upoważniona do reprezentacji podmiotu lub pełnomocnik, przy pomocy elektronicznego podpisu kwalifikowalnego.  Aby skutecznie podpisać wniosek, należy użyć oprogramowania umożliwiającego złożenie podpisu w sposób zwizualizowany: na wizualizacji podpisu musi znajdować się imię i nazwisko osoby składającej podpis oraz data i godzina jego złożenia.

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest narzędziem komercyjnym, można go kupić u certyfikowanych dostawców, nadzorowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji. Listę dostawców można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (NCCert).
Obecnie usługi certyfikacyjne związane z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, świadczą następujące firmy (podmioty kwalifikowane wpisane do rejestru podmiotów kwalifikowanych):

  • Enigma SOI Sp. z o.o. (CenCert)
  • EuroCert Sp. z o.o.
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
  • Asseco Data Systems S.A. (Certum)

Strona internetowa Narodowego Centrum Certyfikacji: www.nccert.pl.

Na co można otrzymać dofinansowanie w ramach konkursu ZUS?

Czy w ramach konkursu można pozyskać dofinansowanie na urządzenia używane?

Czy można odsprzedać posiadany sprzęt, a potem odkupić go z dotacją ZUS?

Czy można odkupić z dotacją ZUS sprzęt, który wcześniej był używany przez wnioskodawcę na podstawie umowy leasingu, umowy najmu z możliwością wykupu lub podobnej?

Jak uzasadnia się celowość dofinansowania wybranego sprzętu?

Jaka jest maksymalna możliwa do pozyskania kwota dofinansowania projektu w ramach konkursu?

Jaka jest minimalna kwota dofinansowania projektu?

Jaki jest poziom dofinansowania i wymagany wkład własny?

Kiedy wnioskodawca realnie otrzymuje przyznane środki?

Jakie własne środki należy zaangażować, aby zrealizować projekt?

Czy płatnik VAT może odliczyć podatek VAT naliczony z zakupów, dofinansowanych w ramach projektu?

Jaka jest pula środków do rozdysponowania w najbliższej edycji konkursu?

Jak przebiega ocena wniosków złożonych w ramach konkursu ZUS i kto jej dokonuje?

Czy można odwołać się od negatywnej oceny formalnej?

Czy można odwołać się od negatywnej oceny merytorycznej?

Jeśli wniosek składa się z kilku działań (obejmuje kilka urządzeń/instalacji), to czy odrzucenie jednego działania oznacza odrzucenie całego wniosku?

Czy ZUS przeprowadza wizyty monitorujące na etapie oceny wniosków?

Jaki jest termin na złożenie wniosku w najbliższym konkursie?

Kiedy zostaną ogłoszone wyniki konkursu?

Kiedy wnioskodawcy podpisują umowę o dofinansowanie z ZUS?

Kiedy wnioskodawcy otrzymają przyznane środki?

Jaki jest czas na realizację projektu od podpisania umowy z ZUS?

Czy można zrealizować projekt szybciej, niż zostało to założone we wniosku?

Czy można realizować projekt dłużej, niż zostało to założone we wniosku?

Kiedy należy spodziewać się odbioru projektu?

Co zrobić żeby sprawnie rozliczyć projekt?

Czy można zmienić dostawcę sprzętu?

Co zrobić, gdy oferta złożona do wniosku jest już nieaktualna, bo cena sprzętu wzrosła?

Czy można starać się o zwiększenie kwoty dofinansowania, skoro sprzęt podrożał?

Czy ZUS przeprowadza wizyty monitorujące na etapie realizacji projektu?

Kiedy należy złożyć sprawozdanie końcowe z realizacji projektu?

Jakie dokumenty należy przygotować do sprawozdania końcowego z realizacji projektu?

Kiedy nastąpi odbiór końcowy projektu na miejscu jego realizacji?

Co podlega kontroli podczas odbioru końcowego projektu?

Do pobrania

Pobierz wybrane dokumenty w formacie PDF lub całość dokumntacji konkursowej w ZIP

Wszystkie dodatkowe informacje znajdziesz:

Kluczowe dokumenty

Katalog działań inwestycyjnych

Regulamin

Kryteria wyboru projektów

Dla BHP-owców

Ocena ryzyka zawodowego

Ocena obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego

Dokumenty konkursowe