Klasyfikacja czynników ryzyka w środowisku pracy
Czynnik ryzyka w pracy to każda cecha: środowiska pracy, sposobu jej wykonywania lub organizacji, która może prowadzić do urazu, choroby zawodowej, pogorszenia stanu zdrowia lub dyskomfortu pracownika, czyli wszystko, to co w miejscu pracy może komuś zaszkodzić.
Znaczenie czynników ryzyka
Czynnik ryzyka, w kontekście BHP, ma swoje źródło w zewnętrznym otoczeniu pracownika. Może występować w różnej intensywności, częstości i wywoływać różne szkodliwe skutki dla pracownika. Problematyka klasyfikacji czynników ryzyka, pojawia się w dyskusjach środowisk związanych z bezpieczeństwem pracy. W zależności od relacji dyskutantów, z istotą bezpieczeństwa pracy, preferowane są różne systematyki. Zanim jednak podjęta zostanie analiza różnych klasyfikacji należy pamiętać, że zagrożenia wynikające z czynników ryzyka, bez względu na ich kategorię czy naturę, mają swoje dwa podstawowe znaczenia:
- Zagrożenia najbardziej interesują pracownika. Pracodawca jest zobowiązany do zidentyfikowania zagrożeń i poinformowania o nich pracownika. Służy temu dokument oceny ryzyka zawodowego, w którym, zgodnie z normą PN EN 18002, zagrożenia, bez względu na ich naturę, są oceniane kryterium prawdopodobieństwa ich wystąpienia i skutków jakie mogą spowodować. Z kompilacji tych kryteriów wynika stopień ryzyka zawodowego: duży, średni lub mały. Zatem pracownika interesuje informacja co i gdzie może mu zaszkodzić – bardzo, albo trochę mniej i jak się zachowywać, żeby tego uniknąć. Może je podzielić na:
- czynniki dużego ryzyka – gdzie konieczne jest użycie środków ochrony indywidualnej;
- czynniki średniego ryzyka – kiedy należy zachować procedury i ostrożność;
- czynniki małego ryzyka – jak można pracować zgodnie z zasadami i instrukcjami.
- Pracodawca również posługuje się taka logiką, ale wyciąga z tego inne wnioski. Interesuje go wprawdzie, co i gdzie może zaszkodzić jego pracownikowi, ale głownie, co on musi coś zrobić, żeby zlikwidować źródło zagrożenia albo ograniczyć prawdopodobieństwo jego wystąpienia lub/i zmniejszyć jego skutki, kiedy już się wydarzy. Klasyfikuje zatem zagrożenia na te, do szybkiego zwalczania, do zwalczania w drugiej kolejność, te, przed którymi wystarczy się bronić i takie, z którymi trzeba jakoś żyć, ale na nie uważać. Dla pracodawcy wygląda to tak:
- czynniki bardzo dużego ryzyka – należy przerwać pracę;
- czynniki dużego ryzyka – można dokończyć pracę, ze szczególna ostrożnością, ale nie wolno podejmować następnej;
- czynniki średniego ryzyka – można ostrożnie pracować, ale poziom ryzyka należy niezwłocznie obniżyć;
- czynniki małego ryzyka – można pracować, ale należy rozważyć działania zmniejszające poziom ryzyka;
- czynniki bardzo małego ryzyka – można spokojne pracować.
Pracodawca będzie zatem koncentrował się na zwalczaniu ryzyka przede wszystkim tam, gdzie uniemożliwia lub utrudnia pracę. Niektóre z jego działań będą dotyczyć wprost istnienia czy intensywności kłopotliwego czynnika, inne skupią się na obronie przed nim.
Środowisko występowania czynników ryzyka
Środowisko pracy jest miejscem, w którym człowiek spędza znaczną część swojego życia. To, w jakich warunkach wykonuje obowiązki, w dużej mierze decyduje o jego zdrowiu, samopoczuciu i wydajności. Niestety, w każdym procesie pracy występują czynniki ryzyka – od niewielkich uciążliwości, przez czynniki długofalowo szkodliwe, aż po elementy stwarzające realne zagrożenie życia.
Kategoria oddziaływania mówi, jak czynnik ryzyka działa na człowieka” – czy powoduje uraz, chorobę, czy tylko dyskomfort. Natomiast natura czynnika mówi, z jakiego źródła pochodzi czynnik ryzyka – np. fizyczny – hałas, chemiczny – rozpuszczalnik, biologiczny – wirus.
Kategorie czynników ryzyka
- Czynniki niebezpieczne – ich działanie może natychmiast prowadzić do urazu, pogorszenia stanu zdrowia lub śmierci. Przykładami są: poruszające się elementy maszyn, wysokie napięcie elektryczne, możliwość upadku z wysokości.
- Czynniki szkodliwe – oddziałują na zdrowie w sposób stopniowy, wywołując choroby zawodowe lub przewlekłe dolegliwości. Mogą to być np. pyły przemysłowe, substancje toksyczne czy długotrwałe narażenie na hałas.
- Czynniki uciążliwe – nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia, ale utrudniają wykonywanie obowiązków, powodują zmęczenie, obniżenie wydajności i zwiększają podatność na błędy. Przykładem jest nieodpowiednie oświetlenie czy monotonia pracy.
Co istotne, granice między tymi kategoriami są płynne – czynnik uciążliwy przy wysokim natężeniu może stać się szkodliwy, a czynnik szkodliwy w ekstremalnych warunkach – niebezpieczny.
Natura czynników ryzyka
Czynniki fizyczne są jednymi z najczęściej spotykanych w środowisku pracy. Mogą przyczyniać się zarówno do wypadków, jak i chorób zawodowych. Do najważniejszych należą:
- hałas i wibracje – prowadzą do ubytków słuchu, choroby wibracyjnej, zaburzeń krążenia czy problemów ze snem;
- czynniki mechaniczne i kinetyczne – ruchome elementy maszyn, przemieszczające się obiekty, spadające przedmioty, śliskie lub nierówne nawierzchnie, powierzchnie na wysokości, pojemniki i przewody pod ciśnieniem, ostre krawędzie, chropowate powierzchnie, to bezpośrednie zagrożenie urazami;
- niekorzystny mikroklimat – zbyt wysoka lub niska temperatura, wilgotność czy ruch powietrza oraz jego jonizacja, powodują obniżenie wydolności organizmu i zwiększają ryzyko.
- pyły i aerozole stałe i ciekłe – wdychane mogą powodować pylicę płuc, alergie lub nowotwory;
- promieniowanie jonizujące, UV, IR, laserowe – niesie ryzyko poparzeń, uszkodzeń oczu, mutacji genetycznych czy choroby popromiennej;
- oświetlenie – natężenie, luminancja, olśnienie, kontrast, tętnienie strumienia,
- pole elektrostatyczne, elektromagnetyczne, elektryczność statyczna,
- napięcie w elementach obwodów elektrycznych,
- temperatura powierzchni wyposażenia technicznego i materiałów.
Czynniki chemiczne występują w wielu branżach: przemyśle, rolnictwie, laboratoriach, usługach kosmetycznych czy sprzątających. Substancje chemiczne w powietrzu występują jako gazy, pary aerozole. Mogą byś również cieczami lub ciałami stałymi. Wnikają do organizmu drogą oddechową, przez skórę lub układ pokarmowy. Mogą działać na organizm w sposób:
- toksyczny powodując zatrucia ostre lub przewlekłe;
- drażniący skórę, oczy, drogi oddechowe;
- uczulający prowadzący do alergii zawodowych
- rakotwórczy i mutagenny;
- szkodliwy dla układu rozrodczego.
Czynniki biologiczne najczęściej powodują zagrożenia w ochronie zdrowia, laboratoriach klinicznych, weterynaryjnych czy analitycznych, rolnictwie, gospodarce odpadami i oczyszczaniem ścieków, przemyśle spożywczym. Mogą być przyczyna zatrucia, alergii lub zakażenia. Podobnie jak czynniki chemiczne mogą dostać się do organizmu z oddechem, poprzez dotyk lub przez połknięcie. Zalicza się do nich między innymi:
- bakterie;
- wirusy;
- grzyby;
- pasożyty;
- jednostki bezkomórkowe zdolne do przenoszenia materiału genetycznego.
Czynniki psychofizyczne
Coraz częściej uznawane za poważne zagrożenie w miejscu pracy. Mogą powodować obniżenie sprawności umysłowej, wypalenie zawodowe, a nawet prowadzić do depresji. Ich skutki są nie tylko zdrowotne, ale również organizacyjne – zmniejszają efektywność pracy, zwiększają liczbę błędów i wypadków. Do czynników tych należą:
- obciążenia fizyczne – statyczne, np. wielogodzinne stanie i dynamiczne – ciężka praca fizyczna;
- obciążenia psychiczne – stres, frustracja, nadmiar obowiązków, monotonia, konflikty interpersonalne.obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, obciążenie emocjonalne.
Każdy z czynników: fizyczny, chemiczny, biologiczny czy psychofizyczny, w zależności od intensywności, może być w zasadzie, zaliczany do każdej kategorii oddziaływania, czyli może być niebezpieczny lub szkodliwy albo uciążliwy. Należy również zauważyć, że niektóre z czynników ryzyka można zmierzyć i określić w jednostkach fizycznych, na przykład natężenie hałasu, czy stężenie zapylenia, inne można tylko ocenić w umownej skali prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków działania, na przykład małe, średnie, duże.
Czynniki psychofizyczne
Coraz częściej uznawane za poważne zagrożenie w miejscu pracy. Mogą powodować obniżenie sprawności umysłowej, wypalenie zawodowe, a nawet prowadzić do depresji. Ich skutki są nie tylko zdrowotne, ale również organizacyjne – zmniejszają efektywność pracy, zwiększają liczbę błędów i wypadków. Do czynników tych należą:
- obciążenia fizyczne – statyczne, np. wielogodzinne stanie i dynamiczne – ciężka praca fizyczna;
- obciążenia psychiczne – stres, frustracja, nadmiar obowiązków, monotonia, konflikty interpersonalne.obciążenie umysłu, niedociążenie i przeciążenie percepcyjne, obciążenie emocjonalne.
Każdy z czynników: fizyczny, chemiczny, biologiczny czy psychofizyczny, w zależności od intensywności, może być w zasadzie, zaliczany do każdej kategorii oddziaływania, czyli może być niebezpieczny lub szkodliwy albo uciążliwy. Należy również zauważyć, że niektóre z czynników ryzyka można zmierzyć i określić w jednostkach fizycznych, na przykład natężenie hałasu, czy stężenie zapylenia, inne można tylko ocenić w umownej skali prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków działania, na przykład małe, średnie, duże.
Inne podziały czynników ryzyka
Oprócz podziału na kategorie odziaływania i ich naturę możemy jeszcze spotkać inne podziały czynników ryzyka:
Ze względu na miejsce występowania
- środowiskowe – związane z warunkami środowiska pracy, np. temperatura, oświetlenie, hałas;
- organizacyjne – wynikają ze sposobu organizacji pracy, np. tempo pracy, zmiany nocne, stres.
Ze względu na zasięg oddziaływania
- indywidualne – oddziałują na pojedynczego pracownika, np. substancja chemiczna w laboratorium;
- zbiorowe – mogą dotyczyć wielu osób jednocześnie, np. wybuch, pożar, epidemia w zakładzie pracy.
Ze względu na możliwość obserwacji i kontroli
- kontrolowalne – można je przewidzieć, zawczasu wykryć i ograniczyć środkami technicznymi lub organizacyjnymi, np. hałas – stosowanie ochronników słuchu),
- niekontrolowalne – trudne do przewidzenia lub eliminacji, np. zjawiska naturalne, nagła awaria.
Rola i obowiązki pracodawcy w relacji do czynników ryzyka
Bezpieczeństwo pracy to nie tylko kwestia odpowiedzialności moralnej, ale także prawnej. Pracodawca jest zobowiązany do:
- przeprowadzania badań i pomiarów ich natężenia;
- prowadzenia dokumentacji i rejestrów;
- konsultowania działań z pracownikami;
- zapewnienia środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
- organizowania profilaktycznych badań zdrowotnych,
- monitorowania biologicznego w przypadku narażenia na czynniki rakotwórcze i mutagenne.
A na co dzień, powinien poszukiwać, rozpoznawać, klasyfikować i zwalczać czynniki ryzyka.
Autor
Piotr Kijeński
Inżynier, ekonomista, menedżer, trener biznesu z ponad 40 letnim doświadczeniem zawodowym w energetyce, włókiennictwie, tworzywach, powłokach, odpadach i innych branżach. W zespole OpenZUS zajmuje się identyfikacją czynników ryzyka i prewencją zagrożeń w procesach pracy oraz publicystyką. Specjalizuje się w metabolizmie i wydatku energetycznym pracy fizycznej oraz statycznymi obciążeniami układu mięśniowo – szkieletowego.
Wypełnij formularz kontaktowy i krótką ankietę. Niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą!
Zadzwoń pod numer 607 628 048 lub napisz na e-mail biuro@openzus.pl




