Skip to main content

Od czego zależy koszt opracowania wniosku konkursowego ZUS na BHP?

„Cena jest tym, co płacisz. Wartość jest tym, co dostajesz.” – powiedział kiedyś Warren Buffett, amerykański inwestor, przedsiębiorca i filantrop, jeden z najbogatszych ludzi na świecie i zarazem jedna z największych legend światowych finansów. Czym zatem jest wartość niesiona przez dokumentację wniosku na Konkurs ZUS? Czy cena, którą trzeba za nią zapłacić, jest ceną godziwą?

Wartość i cena prac opartych na specjalistycznej wiedzy i kreatywności

Wartością, bez wątpienia, jest dofinansowanie, jakie można uzyskać w Konkursie ZUS. Są to po prostu wymierne, żywe pieniądze. Warren Buffett zapewne policzyłby to tak: mogę uzyskać 300 000 zł, samodzielnie przygotowując wniosek, ponosząc koszty własne, na przykład 3%, i mając 26% szans, albo angażuję OpenZUS, który zrobi za mnie prawie wszystko – zapłacę im powiedzmy 7% i mam 74% szans. Hmm?

Warren Buffett został milionerem w wieku 30 lat – i zrobił to 65 lat temu. Wielu polskich pracodawców nadal się jednak zastanawia. Ich refleksje nie podążają drogą rentowności czy oceny szans. Oni się zastanawiają: czy nie jest za drogo?

Pewien człowiek chciał kupić od sąsiada taczkę, ale sąsiad żądał zapłaty w kwocie 100 000 zł. W końcu sąsiad, zamiast zapłaty, kupił od tego człowieka cztery łopaty po 25 000 zł za sztukę. Zapytany, czy jest zadowolony z tej transakcji, odpowiedział: tak, to był świetny interes, ale strasznie drogo!

Absurd tej sytuacji jest pozorny, bo spotykamy go na co dzień. Wielu chce wyceniać opłatę za opracowanie dokumentacji konkursowej i prowizję za sukces jako funkcję nakładu czasu wykonawcy. Czy zaproponowaliby to Banksy’emu – światowej sławy artyście graffiti, który maluje swoje streetartowe dzieła niekiedy w kilka minut? Jak wycenią miesiące obserwacji zjawisk społecznych, o których są jego prace – wyboru tematu, poszukiwania natchnienia, przygotowania projektu i wykonania szablonów, planowania akcji, rozpoznania terenu, zdobycia informacji o najdogodniejszej porze, gromadzenia sprzętu, przemieszczenia go niepostrzeżenie i wielu innych czynności? Czy dodadzą mu coś za pozyskanie niezawodnych współpracowników, wynajęcie tajnych lokali i sprzętu, dyskretne zakupy materiałów i narzędzi? A może coś jeszcze skapnie mu za wykształcenie i talent? Może zwrócą mu chociaż coś za farby?

Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na etapie pozyskiwania dofinansowania

OpenZUS proponuje współpracę w Konkursie ZUS, poprzez eksperta, a właściwie zespół ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach.  Udział w Konkursie składa się z kilku etapów: etap uzyskania dofinansowania, etap realizacji i etap rozliczenia dofinansowania. W każdym z tych etapów jest szereg procesów, wymagających pracy kreatywnej, pracy technicznej i pracy fizycznej eksperta OpenZUS skierowanego do obsługi wniosku konkursowego.

Etap pierwszy – uzyskania dofinansowania

  1. Ustalenie potrzeb wnioskodawcy. Jeżeli proces ten odbywa się u wnioskodawcy, realizowany jest przez eksperta OpenZUS podczas jednej kilkugodzinnej wizyty. Ekspert zapoznaje się ze specyfiką stanowisk pracy, rozmawia z kierownictwem i służbą BHP, ustala stan BHP i potrzeby w tym zakresie. Dokonuje wspólnego przeglądu Katalogu działań dopuszczalnych w Konkursie i ustala wstępny wykaz działań przewidzianych do dofinansowania. Taka wizyta konsultacyjna wiąże się to również z kosztami i zaangażowaniem czasu dojazdu. Często po takiej wizycie, następuje seria dalszych kontaktów telefonicznych i mailowych, w wyniku których powstaje ostateczny zakres planowanych działań konkursowych. Proces ten można przeprowadzić poprzez kontakty telefoniczne i mailowe, bez wizyty u wnioskodawcy. Wówczas ekspert udziela wielokrotnych konsultacji, prowadzących do ustalenia planowanych do Konkursu działań BHP.
  2. Opracowanie strategii połączenia potrzeb wnioskodawcy z warunkami obowiązującymi w Konkursie i przepisami BHP. Ekspert kreuje uzasadnienie potrzeb wnioskodawcy i planuje dalsze postępowanie. Zazwyczaj proces ten wymaga dalszych kontaktów i badania możliwości formalnych, technicznych, organizacyjnych wnioskodawcy, umożliwiających dalsze prace i wprowadzanie koniecznych zmian. Celem jest wyeksponowanie stanu BHP wnioskodawcy, posiadanej dokumentacji BHP i dokumentacji pracowniczej, aby dostatecznie silnie uzasadniały planowane działania BHP.
  3. Gromadzenie i wymiana informacji pomiędzy ekspertem, wnioskodawcą, służbą BHP, dostawcami sprzętu i urządzeń, laboratoriami pomiarowymi BHP i innymi uczestnikami procesu. Ekspert dąży do uzyskania spójności dokumentacji wytwarzanej w różnych ośrodkach. Praca ta wymaga szeregu kontaktów telefonicznych i mailowych, uzgadniania standardu i treści, zatwierdzania i nanoszenia poprawek.
  4. Przegląd dokumentów kadrowych. Ekspert dąży do ujednolicenia nazewnictwa stanowisk i zakresów czynności i dopasowania ich do planowanego działania. Dzięki takiemu ujednoliceniu znacznie ogranicza się koszty sporządzenia dokumentów BHP, które, w przeciwnym wypadku, należałoby sporządzać wielokrotnie – dla każdego inaczej nazwanego stanowiska pracy. Wniosek staje przejrzysty i łatwiejszy do analizy, co w praktyce istotnie podwyższa jego ocenę.
  5. Przygotowanie i organizacja pomiarów środowiska pracy. Na podstawie wcześniejszych, wyżej wymienionych procesów, ekspert opracowuje wytyczne w zakresie przygotowania stanowisk pracy do pomiarów, wyboru korzystnego momentu ich przeprowadzenia, oraz informacji, których pomiarowiec będzie wymagał od wnioskodawcy. Następnie ekspert rekomenduje wybrane akredytowane laboratorium pomiarowe, które wykona i opisze pomiary zgodnie z wymaganiami konkursowymi. Działanie to zapobiega, powszechnie występującym błędom i niekompletnym lub niespójnym opisom, które w konkursie ZUS są nie przydatne, a czasami szkodliwe i powodują konieczność powtórzenia pomiarów. Wyniki pomiarów, ich opis i spójność z uzasadnieniem wniosku, są jednym z kluczowych elementów decydujących o powodzeniu w Konkursie.
  6. Przegląd dokumentu Oceny Ryzyka Zawodowego. Ekspert analizuje jakość tego dokumentu i zgodność z wymaganą w Konkursie Polska Normą. Często oryginalny dokument wnioskodawcy nie spełnia wymagań w zakresie standardu, a dokument kupiony jako wzorcowy „gotowiec” łatwo zidentyfikować jako nie oryginalny. Ekspert wydaje opinie w tym zakresie i formułuje ewentualne wytyczne. Zazwyczaj wnioskodawca zamawia u eksperta sporządzenie Oceny Ryzyka Zawodowego od podstaw, zapewniając sobie wysoką ocenę konkursową. Zlecenie sporządzenie ORZ podwyższa koszt wniosku.
  • Nie masz aktualnej Oceny Ryzyka Zawodowego lub chcesz sprawdzić, czy Twoja dokumentacja spełnia wymagania ZUS? Skonsultuj swoje ORZ z naszym ekspertem

7.  Sporządzenie specjalnych dokumentów wymaganych do wybranych działań konkursowych. Ekspert wskazuje jakie specjalne dokumenty powinny być sporządzone do działań wybranych przez wnioskodawcę. Mogą to być:

  • dokumentacje doboru sprzętu i wyposażenie;
  • wykazy urządzeń wraz z uzasadnieniem zastosowania;
  • projekty techniczne;
  • koncepcje wykonania;
  • oceny obciążenia układu mięśniowo szkieletowego;
  • oceny wydatku energetycznego;
  • wizualizacje;
  • rysunki techniczne;
  • szkice rozmieszczenia;
  • wykazy posiadanych instalacji, maszyn i urządzeń wraz opisami technicznymi i dokumentacją fotograficzną.

Ekspert wydaje indywidualnie dedykowane wytyczne do ich sporządzenia, aby uzyskać ich wysoką jakość ocenianą w konkursie. Następnie ekspert rekomenduje wybranych wykonawców niektórych dokumentów specjalnych. W wielu przypadkach dokumenty te opracowują specjaliści OpenZUS. Po ich sporządzeniu ekspert weryfikuje ich jakość, spójność z wszystkimi informacjami zawartymi we wniosku i zgodność z wymaganiami konkursowymi. W razie konieczności uzgadnia z wykonawcą konieczne korekty i uzupełnienia. Większość dokumentacji specjalnej wymaga zaawansowanej, specjalistycznej pracy kreatywnej i żmudnej pracy technicznej. Konieczność wykonania dokumentacji specjalnej podwyższa koszt wniosku.

  1. Wykonanie dokumentacji zdjęciowej stanowisk pracy, których dotyczy wniosek. Ekspert, na podstawie wstępnych fotografii, opracowuje zindywidualizowane wskazówki do ich prawidłowego sporządzenia, wraz ze scenariuszami zdjęciowymi i scenografią. Zdjęcia muszą pokazywać stan stanowisk pracy jednoznacznie zgodny ze wszystkimi informacjami zamieszczonymi we wniosku. Po wykonaniu zdjęć ekspert dokonuje ich oceny i zazwyczaj odsyła do poprawienia. Osiągnięcie zadowalającej zawartości zdjęć często wymaga kilkukrotnych poprawek. Dokumentacja zdjęciowa jest jednym z najważniejszych dowodów uzasadniających potrzebę działań konkursowych.
  2. Uzyskanie prawidłowej oferty handlowej na planowane działania. Oferta handlowa musi być sporządzona zgodnie wymaganiami konkursowymi i całkowicie spójna z pozostałymi elementami wniosku. Ekspert wskazuje rekomendowanych dostawców potrafiących sporządzić taka ofertę. Po jej uzyskaniu Ekspert sprawdza jej zawartość, standard i zgodność w relacjach z innymi dokumentami. W razie potrzeby, uzgadnia z oferentem konieczne poprawki i uzupełnienia. Jeżeli wnioskodawca postanowi skorzystać z innego oferenta, należy spodziewać się oferty poza standardem Konkursu. Wówczas ekspert przygotowuje i przekazuje wnioskodawcy wytyczne dla oferenta. Po uzyskaniu oferty jest ona analizowana i w kolejnych rundach wielokrotnie poprawiana i uzupełniana. Zazwyczaj jest to proces długotrwały i hamujący dalszy rozwój wniosku. Sytuacja taka podwyższa koszty wniosku.
  3. Przegląd innych wymaganych załączników. Do każdego wniosku, niezależnie od wybranego działania z Katalogu, należy dołączyć następujące załączniki formalne:
  • Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami o odpowiedniej aktualności;
  • Umowa najmu nieruchomości (jeśli jest najmowana);
  • Oświadczenie o posiadanych urządzeniach/instalacjach.

Mogłoby się wydawać, że to tylko formalność, ale ekspert musi te dokumenty faktycznie otrzymać i sprawdzić, czy nie ma jakiegoś banalnego błędu, na przykład w nazwie firmy, czy adresie. Praktyka pokazuje, że wielu wniosków na tym etapie również sprawia trudności.

Znajdziesz tam porady, prezentacje sprzęty dostawców oraz reportaże z realizacji projektów.

  1. Wypełnienie formularza wniosku. To jedna z ostatnich merytorycznych czynności angażujących eksperta. Formularz to około 150 rubryk (ilość rubryk jest zależna od ilości i stopnia złożoności projektowanych działań) które musza być bezbłędnie wypełnione i zgodne ze wszystkimi innymi, wyżej omówionymi, dokumentami konkursowymi. Szczególnie uciążliwe jest umieszczenie opisów stanu aktualnego, celów BHP, projektowanych działań i efektów, w rubryki o ograniczonej pojemności tekstu. Ekspert musi sobie z tym poradzić, nie pomijając żadnej ważnej informacji.
  2. Prezentacja dokumentacji konkursowej wnioskodawcy i jej podpisanie. Jeżeli wnioskodawcy na tym etapie wprowadzą jakieś zmiany, to zazwyczaj wymagane jest powtórzenie jakichś procesów, szczególnie, że procesy te są powiązane i wynikają kaskadowo. Ekspert musi w takim wypadku nanieść zmiany i sprawdzić ich oddziaływanie na inne elementy dokumentacji. Po zamknięciu zmian wnioskodawca podpisuje wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Tu także często pojawiają się problemy, gdyż nie każdy typ podpisu jest kompatybilny z formularzem wniosku. Zdarza się, że wnioskodawca musi pozyskać inny typ podpisu, aby móc go skutecznie złożyć.
  3. Wysyłka dokumentacji konkursowej do ZUS następuje poprzez elektroniczny system ZUS dedykowany do Konkursu. Można tego dokonać wyłącznie w okresie naboru wniosków. Zazwyczaj przeróżne komplikacje w poprzedzających procesach, powodują, że wniosek wysyła się w ostatniej chwili. Ma to również wpływ na prace eksperta, który musi być na permanentnym dyżurze, w dostępności i dyspozycji tym wyższej im bliżej jest do zakończenia naboru wniosków.
  4. Naniesienie korekt i uzupełnień wymaganych przez ZUS w ramach oceny formalnej wniosku. W kilka dni lub tygodni po złożeniu wniosku może okazać się, że według ZUS, konieczne są jakieś poprawki. Ekspert nanosi te poprawki i analizuje ponownie całą dokumentację pod kątem jej zgodności z tymi poprawkami. Po uzgodnieniu tych naniesień z wnioskodawcą i ich podpisanie elektronicznym podpisem, ekspert wysyła poprawione dokumenty do ZUS.
  5. Po ogłoszeniu przez ZUS listy rankingowej z ocenami wniosków i kwotami przyznanego dofinansowania, rola eksperta jest zakończona, chyba, że wnioskodawca korzysta z pakietu usług complex.

Wartości wniesione przez eksperta w tych procesach, to działania ukierunkowane na uniknięcie dyskwalifikacji i osiągnięcie najwyższej możliwej oceny wniosku. Każdy dokument jest poddawany testowi oceny według kryteriów regulaminowych. Doświadczenie pokazuje jak subiektywne i nieprzewidywalne są oceny konkursowych jurorów, ale ekspert gwarantuje największe szanse, kreując rozwiązania zgodne jednocześnie z intencjami wnioskodawcy, kryteriami konkursowymi i przepisami BHP. Ochrona przed dyskwalifikację polega na weryfikacji dokumentów konkursowych na zgodność z przepisami BHP, zawartymi w kilkunastu podstawowych aktach prawnych i wieloma normami branżowymi oraz perfekcyjne spełnienie wymagań regulaminu konkursu i wytycznych konkursowych.

Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na etapie realizacji i rozliczenia projektu

Jeżeli wnioskodawca skorzysta z pakietu complex usług OpenZUS ekspert włącza sia w kolejne procesy.

  1. Założenie specjalnego rachunku bankowego. Podpisanie umowy z ZUS. Przyjęcie pierwszej transzy dofinansowania. W tych procesach rola eksperta jest niewielka. Może przypominać o terminach wykonania poszczególnych czynności, udzielać informacji o treści i znaczeniu poszczególnych zapisów umowy itp.
  2. Zmiany w umowie. Jeżeli z jakichś przyczyn realizacja załączonej do wniosku oferty, na dofinansowywane urządzenia lub wyposażenie, nie dochodzi do skutku, należy podjąć precyzyjną i terminową korespondencję z ZUS. Należy również przedłożyć aktualną ofertę. Ekspert wykonuje praktycznie wszystkie czynności, takie jak przy pozyskiwaniu pierwotnej oferty. Efektem jego działania jest otrzymanie oferty spełniającej wszystkie wymagania konkursowe i zgodnej, w pozostałym zakresie, z pierwotną treścią wniosku. Jeżeli aktualna oferta jest pozyskiwana poza dostawcami rekomendowanymi przez OpenZUS, to wydłuża się jej negocjowanie, korygowanie i uzupełnianie, co powiększa koszty obsługi. Wydłużenie czasu postepowania z ofertą ma wpływ na obowiązuje terminy, co powoduje konieczność dodatkowych uzgodnień z ZUS.
  3. Zakupy i montaż urządzeń, na które zostało przyznane dofinansowanie. Ekspert uzgadnia z dostawcami precyzyjną treść faktur, ich dodatkowy opis oraz zakres i treść załączników, jakie dostawca ma obowiązek dostarczyć. Uzgadnia z wnioskodawcą opisy na poleceniach zapłaty za zakupione sprzęty, gdyż jest to istotnym szczegółem, przy rozliczaniu wniosku, którego nie da się wstecznie skorygować. Doświadczenie i praktyka pokazują, że większość problemów przy rozliczaniu projektu powstaje właśnie na tym etapie. Ekspert sprawdza poprawność dokumentacji i doprowadza do jej poprawności. Zakładana jest wówczas archiwizacja i agregacja wszelkich dokumentów koniecznych do rozliczenia projektu. Ekspert nadzoruje kompletność i jakość agregowanych dokumentów.
  4. Wprowadzenie zakupionych urządzeń i wyposażenia do użytkowania. Beneficjent ma obowiązki właściwego zarejestrowania kupionych urządzeń i wyposażenia i prowadzenia tych rejestrów przez wymagane okresy. Niektóre z tych rejestrów stanowią dowody księgowe, co komplikuje ich ewentualne korygowanie przed odbiorem inwestycji. W wielu przypadkach konieczne są kosztorysy powykonawcze, odbiory techniczne, szkolenie pracowników, dokumentacja przekazania pracownikom wyposażenia, dodatkowe oznakowanie wyposażenia, sporządzenie stosownych instrukcji stanowiskowych. Ekspert koordynuje te działania i doradza w tym zakresie. Ekspert również doprowadza do poprawności dokumentowania tych działań i właściwego późniejszego prowadzenia zapisów.
  5. Przygotowanie do wizyty kontrolnej. W każdym czasie ZUS ma prawo przeprowadzić wizytę kontrolną, w celu sprawdzenia prawidłowości realizacji projektu. Ekspert dokonuje audytu stanowisk pracy które podlegają projektowi i formułuje stosowne zalecenia. Przeprowadza również przegląd zgromadzonej dokumentacji sprawdzając jej kompletność i jakość i w razie potrzeby, wykonuje konieczne działania korygujące i uzupełniające.
  6. Wezwania pokontrolne. Doświadczenie uczy, że kontrolerzy ZUS postępują subiektywnie. Jeżeli w efekcie przeprowadzonej kontroli ZUS wezwie beneficjenta do określonych działań lub korekt i uzupełnień, ekspert planuje, koordynuje i nadzoruje te działania i doprowadza do stanu oczekiwanego przez ZUS.
  7. Przygotowanie do rozliczenia. Rozliczenie projektu dotyczy dwóch głównych obszarów. Pierwszy to sprawdzenie czy wydatki zostały dokonane zgodnie z wnioskiem i właściwie udokumentowane. Aspekty te zostały opisane powyżej i zatrudnienie eksperta we właściwym czasie w ramach pakietu complex gwarantuje porządek w tym obszarze. Wówczas przygotowanie do rozliczenia sprowadza się przeglądu i ponownego sprawdzenia i uporządkowania dokumentacji. Drugi obszar to sprawdzenie efektów działań, które były dofinansowane. Kontroli może podlegać zatrudnienie na stanowiskach pracy i szkolenie pracowników, uprawnienia pracowników do obsługi urządzeń, działanie instalacji i prawidłowe wykorzystanie wyposażenia, parametry środowiska pracy, oceny wydatku energetycznego i obciążenia układu mięśniowo- szkieletowego i inne. Beneficjent musi wykazać, że obniżenie poziomu ryzyka zawodowego, planowane we wniosku, rzeczywiście nastąpiło. Potrzebne więc będą aktualne dokumenty BHP i aktualne pomiary środowiska pracy. Ekspert podejmuje takie same działania, jak przy opracowywaniu wniosku. Jednak jego praca jest znacznie trudniejsza, gdyż musi wykazać, że przewidywania efektów z etapu składania wniosku, potwierdzone są w rzeczywistości. Musi również uwzględnić zapisy jurora w Wyciągu z Oceny Wniosku i zgodność działań i efektów z tymi zapisami – dokument ten często zawiera subiektywne stwierdzenia jurora. Wymaga to nadzwyczajnej staranności i kreatywności, szczególnie przy przygotowaniu stanowisk pracy do pomiarów środowiskowych, zapisów w ORZ i dokumentach BHP. Realizacja projektu musi również udokumentowana fotograficznie. Ekspert przygotowuje stosowne scenariusze zdjęciowe i wytyczne scenograficzne oraz dopilnowuje właściwej zawartości i jakości obrazów.
  8. Złożenie sprawozdania. Formularz sprawozdania obejmuje co najmniej 42 rubryki – w zależności od złożoności projektu i szereg załączników. W tym, między innymi:
  • wyciąg z wyodrębnionego rachunku bankowego;
  • faktury lub rachunki, szczegółowo opisane, oraz potwierdzenia dokonania płatności z rachunków bankowych;
  • oświadczenia, że przedmioty inwestycji lub urządzenia są „fabrycznie nowe”;
  • kosztorysy powykonawczo-materiałowe;
  • inne niezbędne dokumenty, które przedstawią i potwierdzą rezultaty – ORZ, pomiary, oceny wydatku energetycznego itp.
  • dokumentację zdjęciową, która przedstawi wdrożone rozwiązania.

ZUS sprawdza ten formularz niezwykle dokładnie. Z reguły żąda korekt, uzupełnień, wyjaśnień. Wszystkie nazwy, numeracja, kwoty i pozostałe elementy muszą się dokładnie zgadzać. Niekiedy sprawozdanie poprawiane jest wielokrotnie. Ekspert OpenZUS, dbając o właściwą staranność i kompletność, zapewnia szybkie przyjęcie takiego sprawozdania. Formularz sprawozdania jest podpisywany elektronicznie i wysyłany poprzez dedykowany system elektroniczny. Złożenie sprawozdania jest obwarowane ścisłym terminem, który można modyfikować, ale wyłącznie ze znacznym wyprzedzeniem. Ekspert oceniając stan przygotowań do rozliczenia, określa potrzeby w zakresie ewentualnej konieczności przesunięcia tego terminu.

  1. Przygotowanie do odbioru. Ekspert przeprowadza kolejny audyt stanowisk pracy i formułuje stosowne zalecenia. Sprawdza stan zatrudnienia, kwalifikacje i uprawnienia pracowników oraz odbyte szkolenia w zakresie projektu. Analizuje wyniki pomiarów środowiskowych i ocenę ryzyka zawodowego i inne dokumenty BHP. Zaleca sprawdzenie działanie lub użytkowanie urządzeń i wyposażenia. Przegląda również przygotowana dokumentację i przygotowuje ja do ewentualnego okazania podczas odbioru. Sprawdza treść i jakość wymaganej tablicy informacyjnej o projekcie oraz prawidłowość jej umieszczenia. W razie potrzeby, zaleca lub wykonuje konieczne działania korygujące i uzupełniające. Instruuje kierownictwo i pracowników beneficjenta o właściwym wyglądzie i zachowaniu. W efekcie tych działań beneficjent jest właściwie przygotowany do odbioru inwestycji.
  2. Odbiór inwestycji. Odbioru inwestycji dokonuje przedstawiciel Centralnego Instytutu Ochrony Pracy podczas wizyty u beneficjenta. Ocena obejmuje weryfikacje stanowisk pracy, przegląd aktualnych badań środowiskowych i około 10 kryteriów szczegółowych – w zależności od rodzaju projektu. Jeżeli odbiór jest pozytywny, beneficjent otrzymuje drugą transze dofinansowania. Jeżeli ujawnione są jakieś niedociągnięcia, to zalecone są działania korygujące
  3. Działania korygujące po odbiorze odbywają się przy aktywnym udziale eksperta OpenZUS. Zakres jego prac jest naturalnie uzależniony od zaleconych działań korygujących. Efektem jego aktywności jest zgłoszenie wykonania korekt, ich odbiór i przyjęcie drugiej transzy dofinansowania. Jak najszybsze odzyskanie zainwestowanych własnych środków, poprzez przyjęcie drugiej transzy dofinasowania jest zawsze w interesie beneficjenta, a jego interes jest celem OpenZUS.

Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na tym etapie to wiedza, doświadczenie i skrupulatność, która, przede wszystkim, zapobiega popełnieniu powszechnie spotykanych błędów. Wbrew pozorom, utrzymanie dotacji na etapie realizacji projektu i odbioru, jest nie mniej skomplikowane, jak samo pozyskanie tejże dotacji. Wielu pracodawców jest zmuszona do zwrotu, całości lub jej części. Taka utrata jest podwójnie bolesna, gdyż przekreśla projekt i powoduje kłopoty finansowe.  Sytuacja taka przypomina zerwanie mostu u kresu drogi i gorzki powrót. Czy warto zatem zabezpieczyć się wsparciem eksperta z OpenZUS?  Warren Buffett rozważył by to chyba tak: Mam 300 000zł, które musze obronić samodzielnie, ponosząc koszty własne, jakieś kilka procent i mając 66% szans, albo angażuję OpenZUS w pakiecie complex, zapłacę im tylko trochę więcej i mam 99% szans. Hmm?

Korzyści wynagradzania od efektów

W wielu biznesowych głowach tkwi feudalne przekonanie, że nisko opłacany pracownik jest korzystniejszy niż taki, który otrzymuje wynagrodzenie godziwe. Kombinują – przecież im mniej mu zapłacę, tym więcej zostanie dla mnie. Tymczasem japońskie doświadczenia ruchów produktywnościowych pokazują, że największe zyski powstają wtedy, gdy pracownicy dopuszczeni są do ich podziału. Pomimo że w ten sposób zyski te realnie się uszczuplają, to i tak pozostawiają znacznie więcej niż w systemach wynagrodzeń opartych na czasie pracy i zdobyczy związków zawodowych. Powalającym przykładem jest Steve Jobs – założyciel i szef Apple’a, współtwórca iMaca, iPoda, iPhone’a, NeXT-a i innych. Przez ostatnie lata swojej misji pobierał wynagrodzenie w wysokości 1 USD rocznie. Kiedyś, jako premię, otrzymał od firmy odrzutowiec Gulfstream V, którego używał do pracy, a w kolejnym roku – zwrot kosztów przelotów tym cackiem. Swoje prawdziwe wynagrodzenie uzyskiwał w postaci wzrostu wartości posiadanych akcji Apple’a. Chociaż nie sądzę, by ten przykład ucieszył, zasmucił czy w ogóle zainteresował naszych „feudałów”, to warto naśladować Jobsa. OpenZUS ma podobną filozofię – proponujemy zwrot kosztów i podzielenie się zyskiem. Koszty można jakoś wyliczyć, chociaż w naszej pracy jest podobnie jak u Banksy’ego – większość to przygotowania do niezbyt długiego spektaklu. Problem powstaje przy podziale zysku. Już komuniści mawiali: sprawiedliwie nie znaczy po równo. Czyli – jak to wycenić? Czy kreatywność, rodząca wartość, ma w ogóle jakąś cenę?

Autor

Piotr Kijeński

Inżynier, ekonomista, menedżer, trener biznesu z ponad 40 letnim doświadczeniem zawodowym w energetyce, włókiennictwie, tworzywach, powłokach, odpadach i innych branżach. W zespole OpenZUS zajmuje się identyfikacją czynników ryzyka i prewencją zagrożeń w procesach pracy oraz publicystyką. Specjalizuje się w metabolizmie i wydatku energetycznym pracy fizycznej oraz statycznymi obciążeniami układu mięśniowo – szkieletowego.

Zadzwoń pod numer 607 628 048 lub napisz na e-mail biuro@openzus.pl

Formularz kontaktowy