Od czego zależy koszt opracowania wniosku konkursowego ZUS na BHP?
„Cena jest tym, co płacisz. Wartość jest tym, co dostajesz.” – powiedział kiedyś Warren Buffett, amerykański inwestor, przedsiębiorca i filantrop, jeden z najbogatszych ludzi na świecie i zarazem jedna z największych legend światowych finansów. Czym zatem jest wartość niesiona przez dokumentację wniosku na Konkurs ZUS? Czy cena, którą trzeba za nią zapłacić, jest ceną godziwą?
Wartość i cena prac opartych na specjalistycznej wiedzy i kreatywności
Wartością, bez wątpienia, jest dofinansowanie, jakie można uzyskać w Konkursie ZUS. Są to po prostu wymierne, żywe pieniądze. Warren Buffett zapewne policzyłby to tak: mogę uzyskać 300 000 zł, samodzielnie przygotowując wniosek, ponosząc koszty własne, na przykład 3%, i mając 26% szans, albo angażuję OpenZUS, który zrobi za mnie prawie wszystko – zapłacę im powiedzmy 7% i mam 74% szans. Hmm?
Warren Buffett został milionerem w wieku 30 lat – i zrobił to 65 lat temu. Wielu polskich pracodawców nadal się jednak zastanawia. Ich refleksje nie podążają drogą rentowności czy oceny szans. Oni się zastanawiają: czy nie jest za drogo?
Pewien człowiek chciał kupić od sąsiada taczkę, ale sąsiad żądał zapłaty w kwocie 100 000 zł. W końcu sąsiad, zamiast zapłaty, kupił od tego człowieka cztery łopaty po 25 000 zł za sztukę. Zapytany, czy jest zadowolony z tej transakcji, odpowiedział: tak, to był świetny interes, ale strasznie drogo!
Absurd tej sytuacji jest pozorny, bo spotykamy go na co dzień. Wielu chce wyceniać opłatę za opracowanie dokumentacji konkursowej i prowizję za sukces jako funkcję nakładu czasu wykonawcy. Czy zaproponowaliby to Banksy’emu – światowej sławy artyście graffiti, który maluje swoje streetartowe dzieła niekiedy w kilka minut? Jak wycenią miesiące obserwacji zjawisk społecznych, o których są jego prace – wyboru tematu, poszukiwania natchnienia, przygotowania projektu i wykonania szablonów, planowania akcji, rozpoznania terenu, zdobycia informacji o najdogodniejszej porze, gromadzenia sprzętu, przemieszczenia go niepostrzeżenie i wielu innych czynności? Czy dodadzą mu coś za pozyskanie niezawodnych współpracowników, wynajęcie tajnych lokali i sprzętu, dyskretne zakupy materiałów i narzędzi? A może coś jeszcze skapnie mu za wykształcenie i talent? Może zwrócą mu chociaż coś za farby?
Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na etapie pozyskiwania dofinansowania
OpenZUS proponuje współpracę w Konkursie ZUS, poprzez eksperta, a właściwie zespół ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach. Udział w Konkursie składa się z kilku etapów: etap uzyskania dofinansowania, etap realizacji i etap rozliczenia dofinansowania. W każdym z tych etapów jest szereg procesów, wymagających pracy kreatywnej, pracy technicznej i pracy fizycznej eksperta OpenZUS skierowanego do obsługi wniosku konkursowego.
Etap pierwszy – uzyskania dofinansowania
- Ustalenie potrzeb wnioskodawcy. Jeżeli proces ten odbywa się u wnioskodawcy, realizowany jest przez eksperta OpenZUS podczas jednej kilkugodzinnej wizyty. Ekspert zapoznaje się ze specyfiką stanowisk pracy, rozmawia z kierownictwem i służbą BHP, ustala stan BHP i potrzeby w tym zakresie. Dokonuje wspólnego przeglądu Katalogu działań dopuszczalnych w Konkursie i ustala wstępny wykaz działań przewidzianych do dofinansowania. Taka wizyta konsultacyjna wiąże się to również z kosztami i zaangażowaniem czasu dojazdu. Często po takiej wizycie, następuje seria dalszych kontaktów telefonicznych i mailowych, w wyniku których powstaje ostateczny zakres planowanych działań konkursowych. Proces ten można przeprowadzić poprzez kontakty telefoniczne i mailowe, bez wizyty u wnioskodawcy. Wówczas ekspert udziela wielokrotnych konsultacji, prowadzących do ustalenia planowanych do Konkursu działań BHP.
- Opracowanie strategii połączenia potrzeb wnioskodawcy z warunkami obowiązującymi w Konkursie i przepisami BHP. Ekspert kreuje uzasadnienie potrzeb wnioskodawcy i planuje dalsze postępowanie. Zazwyczaj proces ten wymaga dalszych kontaktów i badania możliwości formalnych, technicznych, organizacyjnych wnioskodawcy, umożliwiających dalsze prace i wprowadzanie koniecznych zmian. Celem jest wyeksponowanie stanu BHP wnioskodawcy, posiadanej dokumentacji BHP i dokumentacji pracowniczej, aby dostatecznie silnie uzasadniały planowane działania BHP.
- Gromadzenie i wymiana informacji pomiędzy ekspertem, wnioskodawcą, służbą BHP, dostawcami sprzętu i urządzeń, laboratoriami pomiarowymi BHP i innymi uczestnikami procesu. Ekspert dąży do uzyskania spójności dokumentacji wytwarzanej w różnych ośrodkach. Praca ta wymaga szeregu kontaktów telefonicznych i mailowych, uzgadniania standardu i treści, zatwierdzania i nanoszenia poprawek.
- Przegląd dokumentów kadrowych. Ekspert dąży do ujednolicenia nazewnictwa stanowisk i zakresów czynności i dopasowania ich do planowanego działania. Dzięki takiemu ujednoliceniu znacznie ogranicza się koszty sporządzenia dokumentów BHP, które, w przeciwnym wypadku, należałoby sporządzać wielokrotnie – dla każdego inaczej nazwanego stanowiska pracy. Wniosek staje przejrzysty i łatwiejszy do analizy, co w praktyce istotnie podwyższa jego ocenę.
- Przygotowanie i organizacja pomiarów środowiska pracy. Na podstawie wcześniejszych, wyżej wymienionych procesów, ekspert opracowuje wytyczne w zakresie przygotowania stanowisk pracy do pomiarów, wyboru korzystnego momentu ich przeprowadzenia, oraz informacji, których pomiarowiec będzie wymagał od wnioskodawcy. Następnie ekspert rekomenduje wybrane akredytowane laboratorium pomiarowe, które wykona i opisze pomiary zgodnie z wymaganiami konkursowymi. Działanie to zapobiega, powszechnie występującym błędom i niekompletnym lub niespójnym opisom, które w konkursie ZUS są nie przydatne, a czasami szkodliwe i powodują konieczność powtórzenia pomiarów. Wyniki pomiarów, ich opis i spójność z uzasadnieniem wniosku, są jednym z kluczowych elementów decydujących o powodzeniu w Konkursie.
- Przegląd dokumentu Oceny Ryzyka Zawodowego. Ekspert analizuje jakość tego dokumentu i zgodność z wymaganą w Konkursie Polska Normą. Często oryginalny dokument wnioskodawcy nie spełnia wymagań w zakresie standardu, a dokument kupiony jako wzorcowy „gotowiec” łatwo zidentyfikować jako nie oryginalny. Ekspert wydaje opinie w tym zakresie i formułuje ewentualne wytyczne. Zazwyczaj wnioskodawca zamawia u eksperta sporządzenie Oceny Ryzyka Zawodowego od podstaw, zapewniając sobie wysoką ocenę konkursową. Zlecenie sporządzenie ORZ podwyższa koszt wniosku.
- Nie masz aktualnej Oceny Ryzyka Zawodowego lub chcesz sprawdzić, czy Twoja dokumentacja spełnia wymagania ZUS? Skonsultuj swoje ORZ z naszym ekspertem
7. Sporządzenie specjalnych dokumentów wymaganych do wybranych działań konkursowych. Ekspert wskazuje jakie specjalne dokumenty powinny być sporządzone do działań wybranych przez wnioskodawcę. Mogą to być:
- dokumentacje doboru sprzętu i wyposażenie;
- wykazy urządzeń wraz z uzasadnieniem zastosowania;
- projekty techniczne;
- koncepcje wykonania;
- oceny obciążenia układu mięśniowo szkieletowego;
- oceny wydatku energetycznego;
- wizualizacje;
- rysunki techniczne;
- szkice rozmieszczenia;
- wykazy posiadanych instalacji, maszyn i urządzeń wraz opisami technicznymi i dokumentacją fotograficzną.
Ekspert wydaje indywidualnie dedykowane wytyczne do ich sporządzenia, aby uzyskać ich wysoką jakość ocenianą w konkursie. Następnie ekspert rekomenduje wybranych wykonawców niektórych dokumentów specjalnych. W wielu przypadkach dokumenty te opracowują specjaliści OpenZUS. Po ich sporządzeniu ekspert weryfikuje ich jakość, spójność z wszystkimi informacjami zawartymi we wniosku i zgodność z wymaganiami konkursowymi. W razie konieczności uzgadnia z wykonawcą konieczne korekty i uzupełnienia. Większość dokumentacji specjalnej wymaga zaawansowanej, specjalistycznej pracy kreatywnej i żmudnej pracy technicznej. Konieczność wykonania dokumentacji specjalnej podwyższa koszt wniosku.
- Wykonanie dokumentacji zdjęciowej stanowisk pracy, których dotyczy wniosek. Ekspert, na podstawie wstępnych fotografii, opracowuje zindywidualizowane wskazówki do ich prawidłowego sporządzenia, wraz ze scenariuszami zdjęciowymi i scenografią. Zdjęcia muszą pokazywać stan stanowisk pracy jednoznacznie zgodny ze wszystkimi informacjami zamieszczonymi we wniosku. Po wykonaniu zdjęć ekspert dokonuje ich oceny i zazwyczaj odsyła do poprawienia. Osiągnięcie zadowalającej zawartości zdjęć często wymaga kilkukrotnych poprawek. Dokumentacja zdjęciowa jest jednym z najważniejszych dowodów uzasadniających potrzebę działań konkursowych.
- Uzyskanie prawidłowej oferty handlowej na planowane działania. Oferta handlowa musi być sporządzona zgodnie wymaganiami konkursowymi i całkowicie spójna z pozostałymi elementami wniosku. Ekspert wskazuje rekomendowanych dostawców potrafiących sporządzić taka ofertę. Po jej uzyskaniu Ekspert sprawdza jej zawartość, standard i zgodność w relacjach z innymi dokumentami. W razie potrzeby, uzgadnia z oferentem konieczne poprawki i uzupełnienia. Jeżeli wnioskodawca postanowi skorzystać z innego oferenta, należy spodziewać się oferty poza standardem Konkursu. Wówczas ekspert przygotowuje i przekazuje wnioskodawcy wytyczne dla oferenta. Po uzyskaniu oferty jest ona analizowana i w kolejnych rundach wielokrotnie poprawiana i uzupełniana. Zazwyczaj jest to proces długotrwały i hamujący dalszy rozwój wniosku. Sytuacja taka podwyższa koszty wniosku.
- Przegląd innych wymaganych załączników. Do każdego wniosku, niezależnie od wybranego działania z Katalogu, należy dołączyć następujące załączniki formalne:
- Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami o odpowiedniej aktualności;
- Umowa najmu nieruchomości (jeśli jest najmowana);
- Oświadczenie o posiadanych urządzeniach/instalacjach.
Mogłoby się wydawać, że to tylko formalność, ale ekspert musi te dokumenty faktycznie otrzymać i sprawdzić, czy nie ma jakiegoś banalnego błędu, na przykład w nazwie firmy, czy adresie. Praktyka pokazuje, że wielu wniosków na tym etapie również sprawia trudności.
- Wypełnienie formularza wniosku. To jedna z ostatnich merytorycznych czynności angażujących eksperta. Formularz to około 150 rubryk (ilość rubryk jest zależna od ilości i stopnia złożoności projektowanych działań) które musza być bezbłędnie wypełnione i zgodne ze wszystkimi innymi, wyżej omówionymi, dokumentami konkursowymi. Szczególnie uciążliwe jest umieszczenie opisów stanu aktualnego, celów BHP, projektowanych działań i efektów, w rubryki o ograniczonej pojemności tekstu. Ekspert musi sobie z tym poradzić, nie pomijając żadnej ważnej informacji.
- Prezentacja dokumentacji konkursowej wnioskodawcy i jej podpisanie. Jeżeli wnioskodawcy na tym etapie wprowadzą jakieś zmiany, to zazwyczaj wymagane jest powtórzenie jakichś procesów, szczególnie, że procesy te są powiązane i wynikają kaskadowo. Ekspert musi w takim wypadku nanieść zmiany i sprawdzić ich oddziaływanie na inne elementy dokumentacji. Po zamknięciu zmian wnioskodawca podpisuje wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Tu także często pojawiają się problemy, gdyż nie każdy typ podpisu jest kompatybilny z formularzem wniosku. Zdarza się, że wnioskodawca musi pozyskać inny typ podpisu, aby móc go skutecznie złożyć.
- Wysyłka dokumentacji konkursowej do ZUS następuje poprzez elektroniczny system ZUS dedykowany do Konkursu. Można tego dokonać wyłącznie w okresie naboru wniosków. Zazwyczaj przeróżne komplikacje w poprzedzających procesach, powodują, że wniosek wysyła się w ostatniej chwili. Ma to również wpływ na prace eksperta, który musi być na permanentnym dyżurze, w dostępności i dyspozycji tym wyższej im bliżej jest do zakończenia naboru wniosków.
- Naniesienie korekt i uzupełnień wymaganych przez ZUS w ramach oceny formalnej wniosku. W kilka dni lub tygodni po złożeniu wniosku może okazać się, że według ZUS, konieczne są jakieś poprawki. Ekspert nanosi te poprawki i analizuje ponownie całą dokumentację pod kątem jej zgodności z tymi poprawkami. Po uzgodnieniu tych naniesień z wnioskodawcą i ich podpisanie elektronicznym podpisem, ekspert wysyła poprawione dokumenty do ZUS.
- Po ogłoszeniu przez ZUS listy rankingowej z ocenami wniosków i kwotami przyznanego dofinansowania, rola eksperta jest zakończona, chyba, że wnioskodawca korzysta z pakietu usług complex.
Wartości wniesione przez eksperta w tych procesach, to działania ukierunkowane na uniknięcie dyskwalifikacji i osiągnięcie najwyższej możliwej oceny wniosku. Każdy dokument jest poddawany testowi oceny według kryteriów regulaminowych. Doświadczenie pokazuje jak subiektywne i nieprzewidywalne są oceny konkursowych jurorów, ale ekspert gwarantuje największe szanse, kreując rozwiązania zgodne jednocześnie z intencjami wnioskodawcy, kryteriami konkursowymi i przepisami BHP. Ochrona przed dyskwalifikację polega na weryfikacji dokumentów konkursowych na zgodność z przepisami BHP, zawartymi w kilkunastu podstawowych aktach prawnych i wieloma normami branżowymi oraz perfekcyjne spełnienie wymagań regulaminu konkursu i wytycznych konkursowych.
Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na etapie realizacji i rozliczenia projektu
Jeżeli wnioskodawca skorzysta z pakietu complex usług OpenZUS ekspert włącza sia w kolejne procesy.
- Założenie specjalnego rachunku bankowego. Podpisanie umowy z ZUS. Przyjęcie pierwszej transzy dofinansowania. W tych procesach rola eksperta jest niewielka. Może przypominać o terminach wykonania poszczególnych czynności, udzielać informacji o treści i znaczeniu poszczególnych zapisów umowy itp.
- Zmiany w umowie. Jeżeli z jakichś przyczyn realizacja załączonej do wniosku oferty, na dofinansowywane urządzenia lub wyposażenie, nie dochodzi do skutku, należy podjąć precyzyjną i terminową korespondencję z ZUS. Należy również przedłożyć aktualną ofertę. Ekspert wykonuje praktycznie wszystkie czynności, takie jak przy pozyskiwaniu pierwotnej oferty. Efektem jego działania jest otrzymanie oferty spełniającej wszystkie wymagania konkursowe i zgodnej, w pozostałym zakresie, z pierwotną treścią wniosku. Jeżeli aktualna oferta jest pozyskiwana poza dostawcami rekomendowanymi przez OpenZUS, to wydłuża się jej negocjowanie, korygowanie i uzupełnianie, co powiększa koszty obsługi. Wydłużenie czasu postepowania z ofertą ma wpływ na obowiązuje terminy, co powoduje konieczność dodatkowych uzgodnień z ZUS.
- Zakupy i montaż urządzeń, na które zostało przyznane dofinansowanie. Ekspert uzgadnia z dostawcami precyzyjną treść faktur, ich dodatkowy opis oraz zakres i treść załączników, jakie dostawca ma obowiązek dostarczyć. Uzgadnia z wnioskodawcą opisy na poleceniach zapłaty za zakupione sprzęty, gdyż jest to istotnym szczegółem, przy rozliczaniu wniosku, którego nie da się wstecznie skorygować. Doświadczenie i praktyka pokazują, że większość problemów przy rozliczaniu projektu powstaje właśnie na tym etapie. Ekspert sprawdza poprawność dokumentacji i doprowadza do jej poprawności. Zakładana jest wówczas archiwizacja i agregacja wszelkich dokumentów koniecznych do rozliczenia projektu. Ekspert nadzoruje kompletność i jakość agregowanych dokumentów.
- Wprowadzenie zakupionych urządzeń i wyposażenia do użytkowania. Beneficjent ma obowiązki właściwego zarejestrowania kupionych urządzeń i wyposażenia i prowadzenia tych rejestrów przez wymagane okresy. Niektóre z tych rejestrów stanowią dowody księgowe, co komplikuje ich ewentualne korygowanie przed odbiorem inwestycji. W wielu przypadkach konieczne są kosztorysy powykonawcze, odbiory techniczne, szkolenie pracowników, dokumentacja przekazania pracownikom wyposażenia, dodatkowe oznakowanie wyposażenia, sporządzenie stosownych instrukcji stanowiskowych. Ekspert koordynuje te działania i doradza w tym zakresie. Ekspert również doprowadza do poprawności dokumentowania tych działań i właściwego późniejszego prowadzenia zapisów.
- Przygotowanie do wizyty kontrolnej. W każdym czasie ZUS ma prawo przeprowadzić wizytę kontrolną, w celu sprawdzenia prawidłowości realizacji projektu. Ekspert dokonuje audytu stanowisk pracy które podlegają projektowi i formułuje stosowne zalecenia. Przeprowadza również przegląd zgromadzonej dokumentacji sprawdzając jej kompletność i jakość i w razie potrzeby, wykonuje konieczne działania korygujące i uzupełniające.
- Wezwania pokontrolne. Doświadczenie uczy, że kontrolerzy ZUS postępują subiektywnie. Jeżeli w efekcie przeprowadzonej kontroli ZUS wezwie beneficjenta do określonych działań lub korekt i uzupełnień, ekspert planuje, koordynuje i nadzoruje te działania i doprowadza do stanu oczekiwanego przez ZUS.
- Przygotowanie do rozliczenia. Rozliczenie projektu dotyczy dwóch głównych obszarów. Pierwszy to sprawdzenie czy wydatki zostały dokonane zgodnie z wnioskiem i właściwie udokumentowane. Aspekty te zostały opisane powyżej i zatrudnienie eksperta we właściwym czasie w ramach pakietu complex gwarantuje porządek w tym obszarze. Wówczas przygotowanie do rozliczenia sprowadza się przeglądu i ponownego sprawdzenia i uporządkowania dokumentacji. Drugi obszar to sprawdzenie efektów działań, które były dofinansowane. Kontroli może podlegać zatrudnienie na stanowiskach pracy i szkolenie pracowników, uprawnienia pracowników do obsługi urządzeń, działanie instalacji i prawidłowe wykorzystanie wyposażenia, parametry środowiska pracy, oceny wydatku energetycznego i obciążenia układu mięśniowo- szkieletowego i inne. Beneficjent musi wykazać, że obniżenie poziomu ryzyka zawodowego, planowane we wniosku, rzeczywiście nastąpiło. Potrzebne więc będą aktualne dokumenty BHP i aktualne pomiary środowiska pracy. Ekspert podejmuje takie same działania, jak przy opracowywaniu wniosku. Jednak jego praca jest znacznie trudniejsza, gdyż musi wykazać, że przewidywania efektów z etapu składania wniosku, potwierdzone są w rzeczywistości. Musi również uwzględnić zapisy jurora w Wyciągu z Oceny Wniosku i zgodność działań i efektów z tymi zapisami – dokument ten często zawiera subiektywne stwierdzenia jurora. Wymaga to nadzwyczajnej staranności i kreatywności, szczególnie przy przygotowaniu stanowisk pracy do pomiarów środowiskowych, zapisów w ORZ i dokumentach BHP. Realizacja projektu musi również udokumentowana fotograficznie. Ekspert przygotowuje stosowne scenariusze zdjęciowe i wytyczne scenograficzne oraz dopilnowuje właściwej zawartości i jakości obrazów.
- Złożenie sprawozdania. Formularz sprawozdania obejmuje co najmniej 42 rubryki – w zależności od złożoności projektu i szereg załączników. W tym, między innymi:
- wyciąg z wyodrębnionego rachunku bankowego;
- faktury lub rachunki, szczegółowo opisane, oraz potwierdzenia dokonania płatności z rachunków bankowych;
- oświadczenia, że przedmioty inwestycji lub urządzenia są „fabrycznie nowe”;
- kosztorysy powykonawczo-materiałowe;
- inne niezbędne dokumenty, które przedstawią i potwierdzą rezultaty – ORZ, pomiary, oceny wydatku energetycznego itp.
- dokumentację zdjęciową, która przedstawi wdrożone rozwiązania.
ZUS sprawdza ten formularz niezwykle dokładnie. Z reguły żąda korekt, uzupełnień, wyjaśnień. Wszystkie nazwy, numeracja, kwoty i pozostałe elementy muszą się dokładnie zgadzać. Niekiedy sprawozdanie poprawiane jest wielokrotnie. Ekspert OpenZUS, dbając o właściwą staranność i kompletność, zapewnia szybkie przyjęcie takiego sprawozdania. Formularz sprawozdania jest podpisywany elektronicznie i wysyłany poprzez dedykowany system elektroniczny. Złożenie sprawozdania jest obwarowane ścisłym terminem, który można modyfikować, ale wyłącznie ze znacznym wyprzedzeniem. Ekspert oceniając stan przygotowań do rozliczenia, określa potrzeby w zakresie ewentualnej konieczności przesunięcia tego terminu.
- Przygotowanie do odbioru. Ekspert przeprowadza kolejny audyt stanowisk pracy i formułuje stosowne zalecenia. Sprawdza stan zatrudnienia, kwalifikacje i uprawnienia pracowników oraz odbyte szkolenia w zakresie projektu. Analizuje wyniki pomiarów środowiskowych i ocenę ryzyka zawodowego i inne dokumenty BHP. Zaleca sprawdzenie działanie lub użytkowanie urządzeń i wyposażenia. Przegląda również przygotowana dokumentację i przygotowuje ja do ewentualnego okazania podczas odbioru. Sprawdza treść i jakość wymaganej tablicy informacyjnej o projekcie oraz prawidłowość jej umieszczenia. W razie potrzeby, zaleca lub wykonuje konieczne działania korygujące i uzupełniające. Instruuje kierownictwo i pracowników beneficjenta o właściwym wyglądzie i zachowaniu. W efekcie tych działań beneficjent jest właściwie przygotowany do odbioru inwestycji.
- Odbiór inwestycji. Odbioru inwestycji dokonuje przedstawiciel Centralnego Instytutu Ochrony Pracy podczas wizyty u beneficjenta. Ocena obejmuje weryfikacje stanowisk pracy, przegląd aktualnych badań środowiskowych i około 10 kryteriów szczegółowych – w zależności od rodzaju projektu. Jeżeli odbiór jest pozytywny, beneficjent otrzymuje drugą transze dofinansowania. Jeżeli ujawnione są jakieś niedociągnięcia, to zalecone są działania korygujące
- Działania korygujące po odbiorze odbywają się przy aktywnym udziale eksperta OpenZUS. Zakres jego prac jest naturalnie uzależniony od zaleconych działań korygujących. Efektem jego aktywności jest zgłoszenie wykonania korekt, ich odbiór i przyjęcie drugiej transzy dofinansowania. Jak najszybsze odzyskanie zainwestowanych własnych środków, poprzez przyjęcie drugiej transzy dofinasowania jest zawsze w interesie beneficjenta, a jego interes jest celem OpenZUS.
Wartości wniesione przez eksperta OpenZUS na tym etapie to wiedza, doświadczenie i skrupulatność, która, przede wszystkim, zapobiega popełnieniu powszechnie spotykanych błędów. Wbrew pozorom, utrzymanie dotacji na etapie realizacji projektu i odbioru, jest nie mniej skomplikowane, jak samo pozyskanie tejże dotacji. Wielu pracodawców jest zmuszona do zwrotu, całości lub jej części. Taka utrata jest podwójnie bolesna, gdyż przekreśla projekt i powoduje kłopoty finansowe. Sytuacja taka przypomina zerwanie mostu u kresu drogi i gorzki powrót. Czy warto zatem zabezpieczyć się wsparciem eksperta z OpenZUS? Warren Buffett rozważył by to chyba tak: Mam 300 000zł, które musze obronić samodzielnie, ponosząc koszty własne, jakieś kilka procent i mając 66% szans, albo angażuję OpenZUS w pakiecie complex, zapłacę im tylko trochę więcej i mam 99% szans. Hmm?
Korzyści wynagradzania od efektów
W wielu biznesowych głowach tkwi feudalne przekonanie, że nisko opłacany pracownik jest korzystniejszy niż taki, który otrzymuje wynagrodzenie godziwe. Kombinują – przecież im mniej mu zapłacę, tym więcej zostanie dla mnie. Tymczasem japońskie doświadczenia ruchów produktywnościowych pokazują, że największe zyski powstają wtedy, gdy pracownicy dopuszczeni są do ich podziału. Pomimo że w ten sposób zyski te realnie się uszczuplają, to i tak pozostawiają znacznie więcej niż w systemach wynagrodzeń opartych na czasie pracy i zdobyczy związków zawodowych. Powalającym przykładem jest Steve Jobs – założyciel i szef Apple’a, współtwórca iMaca, iPoda, iPhone’a, NeXT-a i innych. Przez ostatnie lata swojej misji pobierał wynagrodzenie w wysokości 1 USD rocznie. Kiedyś, jako premię, otrzymał od firmy odrzutowiec Gulfstream V, którego używał do pracy, a w kolejnym roku – zwrot kosztów przelotów tym cackiem. Swoje prawdziwe wynagrodzenie uzyskiwał w postaci wzrostu wartości posiadanych akcji Apple’a. Chociaż nie sądzę, by ten przykład ucieszył, zasmucił czy w ogóle zainteresował naszych „feudałów”, to warto naśladować Jobsa. OpenZUS ma podobną filozofię – proponujemy zwrot kosztów i podzielenie się zyskiem. Koszty można jakoś wyliczyć, chociaż w naszej pracy jest podobnie jak u Banksy’ego – większość to przygotowania do niezbyt długiego spektaklu. Problem powstaje przy podziale zysku. Już komuniści mawiali: sprawiedliwie nie znaczy po równo. Czyli – jak to wycenić? Czy kreatywność, rodząca wartość, ma w ogóle jakąś cenę?
Autor
Piotr Kijeński
Inżynier, ekonomista, menedżer, trener biznesu z ponad 40 letnim doświadczeniem zawodowym w energetyce, włókiennictwie, tworzywach, powłokach, odpadach i innych branżach. W zespole OpenZUS zajmuje się identyfikacją czynników ryzyka i prewencją zagrożeń w procesach pracy oraz publicystyką. Specjalizuje się w metabolizmie i wydatku energetycznym pracy fizycznej oraz statycznymi obciążeniami układu mięśniowo – szkieletowego.
Wypełnij formularz kontaktowy i krótką ankietę. Niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą!
Zadzwoń pod numer 607 628 048 lub napisz na e-mail biuro@openzus.pl







